Rumor 72

Rumor 72          Utrecht          18 april 2013

Aanvang: 20u30    RASA     Entree: € 18,-  /  14,- (U-pas, student, CJP)

Berio Sequenzas –  RASA

‘The Sequenzas are unified by three traits: virtuosity, idiomatic writing, and above all a “polyphonic mode of listening” that challenges the way a listener hears a composition,’ aldus Berio. In 1958 componeerde Luciano Berio de eerste Sequenza; in 2002 de laatste. Deze muziekstukken, met de titels “Sequenzas”, vormen de rode draad die door zijn hele oeuvre loopt. Berio schreef sequenzas voor de meest uiteenlopende solo-instrumenten, waarbij de componist de specifieke mogelijkheden van het betreffende instrument voor ogen stond en waarbij groot technisch vakmanschap van de uitvoerende gevraagd werd. De sequenzas worden gekenmerkt door hun extreme virtuositeit, die altijd boeiend, vaak theatraal, maar nooit oppervlakkig is. Rumor heeft in de loop der jaren een sequenza-traditie opgebouwd. Met deze editie sluiten we de sequenza reeks af met de laatst overgebleven stukken. Dan hebben we ze allemaal gehad.

Noami Sato – sopraan sax, Dario Calderone – contrabas, Carlos Galvez – basklarinet, John Addison – cello

Selvhenter – EKKO

Selvhenter, een kwintet dat uit louter vrouwen bestaat, maakt deel uit van de bruisende underground scene in Kopenhagen. Met een gecontroleerde muzikale uitbarsting van twee drumstellen en een trombone, een viool en een alt saxofoon, rebelleren ze tegen rationalisme en de homogeniteit van de verzorgingsstaat. Ze laten ons zien dat passie niet alleen tot uiting kan komen in zang, maar ook heel duidelijk kan doorklinken in collectieve instrumentale muziek. De band haalt haar inspiratie uit rock- en geïmproviseerde muziek, maar ook uit percussie muziek uit Afrika en Zuidoost-Azië, en moderne, minimalistische composities. Met hun muziek creëren de twee drummers sterke, poliritmische patronen. Tegelijkertijd ontstaan er door de blazers en viool eenvoudige melodiepatronen. Daarnaast maken zowel de saxofoon als de trombone en de viool vaak gebruik van effect pedalen om hun geluid te vervormen en te manipuleren. Het resultaat is mooi, agressief en heel geschikt om op te dansen. De live concerten van Selvhenter zijn altijd bijzonder, geconcentreerd en zeer intens.

Sonja LaBianca – saxofoon, Maria Bertel – trombone, Maria Diekmann – viool, Jaleh Negari – drums.  Anja Jacobsen – drums

Zs  – ACU

Zs is niet alleen een band; maar ook een voortdurende “kriebel“ , een exponent van het ongenoegen over de genre beperkingen binnen de New Yorkse experimentele muziek. Al vanaf het moment dat ze begonnen met plaatopnames, 10 jaar geleden, bestond de band uit de slungelachtige, baarddragende, ongedurige tenor saxofonist Sam Hillmer, aangevuld met diverse andere muzikanten. Met uitzondering van een paar liedjes waarin woorden dienen als sterke, kleine compositionele elementen, heeft de band altijd instrumentale muziek gemaakt. Zs heeft altijd gebruik gemaakt van notatie, maar in het belang van de directe beleving spelen ze niet meer van bladmuziek. Op afstand houdt deze muziek het midden tussen klassiek minimalisme, No Wave, prog-metal en noise. De muziek is weliswaar gebaseerd op melodie flarden, maar in toenemende mate lijkt met name Sam Hillmer te zoeken naar geluid en klankstructuur. De band houdt strak vast aan de kracht van gecoördineerd spelen in real time, maar ze maken ook gebruik van digitale, vertragings – effecten die op kunstmatige wijze de tijd uitrekken. Zs wilde zich nooit ergens op vastleggen, en nu, met de aanwinst van gitarist Patrick Higgins and drummer Greg Fox, maken ze weer totaal andere muziek. Zs heeft onlangs bij Northern Spy een 4 CD box uitgebracht genaamd “Score”, met daarin een selectie uit hun werk van de laatste 10 jaar.

Sam Hillmer – tenor saxofoon, Patrick Higgins – gitaar, Greg Fox– percussie

 

Informatie en reserveren: info@rumor.nl / 030-2382080 / www.rumor.nl / Postbus 19206 3501 DE Utrecht
————————————————————————————————————
Met dank aan: EKKO, ACU, RASA, Arne Deforce, Gaudeamus, Gemeente Utrecht, KF Heinfonds, Fentener van Vlissingen Fonds, Elise Mathilde Fonds